Raadslid Paulis (LDD) is verheugd dat er na 5 jaar wachten een mobiliteitsplan voor Herentals is. Hij hoopt dat het plan gewoon kan uitgewerkt worden en dat er geen nieuwe volksraadpleging nodig is.

 

 "Na 5 jaar broeden breekt de schaal van de eieren bijna, het Herentalse schepencollege blijkt enkele uitgebreide beslissingen m.b.t. mobiliteit klaar te hebben. Over blauwe zone- en bewonerspar­keren, snelheidszonering en tonnagebeperking.
 
De plannen hebben alvast één verdienste: het schepencollege legt voor het eerst een globalere visie neer omtrent een aantal mobiliteitsaspecten in de stad. 

Uiteraard zitten er angels in. Zo heb ik vragen bij het (hogere) prijskaartje dat men aan de bewonerskaarten zou willen hangen (die bewonerskaarten zouden een veel grotere rol gaan spelen in een veel groter gebied in de stad). En vragen bij het uitbreiden van de zone 30 (terwijl in heel Vlaanderen toch zeer velen het er nu over eens zijn dat louter bordjes hangen geen zin heeft, dat je een zone 30 enkel zeer doelgericht kan en mag invoeren indien de weginrichting eraan aangepast is en indien er een welbepaalde aanleiding is, bijv. een schoolomgeving). Ook vragen bij het feit dat het schepencollege nog steeds niet de problematiek van huisdokters, thuisverpleging etc. wil bekijken (die een specifieke parkeerkaart zouden moeten kunnen verkrijgen om hun hulpverlening vlot te kunnen uitoefenen in de stadskern, in zones van betalend en bewonersparkeren). En zeker ook vragen bij het effect van sommige maatregelen op de verder omliggende straten (bezoekende auto’s worden steeds meer van het hart van de stad verdreven, waardoor onvermijdelijk de parkeerdruk op tot nu toe rustige straten verhoogt…).
 
Vermeldenswaardig is dat de idee van verdwijnpalen in de marge van dit alles definitief verlaten schijnt te worden (al werd die installatie op de Grote Markt recent bij de heraanleg helemaal niét verwijderd, integendeel...).
 
Trouwens, hopelijk wil het schepencollege de nieuwe plannen nog eens onomwonden onderwerpen aan inspraak en uitgebreide informatie voor alle inwoners. Beter preventief extra luisteren én ermee rekening houden, dan vroeg of laat weer een referendum", aldus Guy Paulis.